Ez az iránymutatás a coaching szemléletű pedagógusok számára készült, hogy munkájuk során etikus és támogató magatartást tanúsíthassanak. Célja, hogy segítséget nyújtson abban, miként teremtsenek bizalmi alapú kapcsolatokat, és hogyan hozzanak egyensúlyt a tanítási folyamatokba. Az iránymutatás figyelembe veszi a pedagógiai közeg sajátosságait.
Tisztelet és méltóság mindenki iránt Minden tanuló, szülő és kolléga megérdemli a tiszteletet és a méltóságot. Ez magában foglalja az egyéni különbségek elfogadását, az előítéletek nélküli hozzáállást és az empatikus kommunikációt. Az egymás iránti tisztelet közös alapot teremt a fejlődéshez.
Őszinteség és átláthatóság Fontos, hogy mindig őszinték legyünk, és nyíltan kommunikáljunk a diákokkal, szülőkkel és kollégákkal egyaránt. Az átláthatóság segíti a bizalom kialakítását és fenntartását.
Felelősségteljes magatartás Felismerjük, hogy pedagógusként és coachként jelentős hatással vagyunk a diákokra, kollégákra és az oktatási közösségre. Döntéseinket és cselekedeteinket mindig az etikus magatartás és a közösség érdekei vezérlik.
Kapcsolatok építése Az eredményes pedagógiai munka és coaching alapja a támogató kapcsolatok kiépítése. A kollégák közötti együttműködés és a diákokkal való partnerség erősítése kulcsfontosságú.
Támogató környezet megteremtése Az osztályteremben és azon kívül is olyan légkört teremtünk, ahol a tanulók biztonságban érzik magukat, és bátorítást kapnak önmaguk kifejezésére. Ez segíti az önbizalom növekedését és a kreatív gondolkodás kialakulását.
Egyéni szükségletek figyelembevétele Minden tanuló egyedi, ezért fontos, hogy személyre szabott támogatást nyújtsunk, figyelembe véve egyéni képességeiket, érdeklődésüket és fejlődési igényeiket.
Az önállóság támogatása A coaching szemlélet lényege, hogy segítjük a diákokat saját céljaik felismerésében és elérésében, önálló döntéseik meghozatalában, és felelősségvállalásuk erősítésében.
Érzelmi támogatás nyújtása Segítünk a tanulóknak érzelmeik felismerésében és kezelésében, ezáltal hozzájárulva személyes fejlődésükhöz és kiegyensúlyozottságukhoz.
Tisztelet és együttműködés A kollégákkal való kapcsolatokat a kölcsönös tisztelet és támogatás jellemzi. Elismerjük mások szakmai hozzáértését, és nyitottak vagyunk a közös tanulásra és ötletelésre.
Nyílt kommunikáció Az átlátható és őszinte kommunikáció elengedhetetlen a sikeres együttműködéshez. Konstruktívan adunk és fogadunk visszajelzéseket, és kerüljük a negatív kritikát.
Konfliktuskezelés Ha nézeteltérések adódnak, törekszünk a tiszteletteljes párbeszédre és a megoldásra. Nem beszélünk ki másokat, és nem táplálunk negatív légkört.
Közös célok megfogalmazása A tanári közösségen belül fontos a közös célok meghatározása, amelyek mindenki számára világos irányt adnak. Együtt dolgozunk azon, hogy az osztályok és az egész iskola előnyére váljunk.
Titoktartás A diákokkal, szülőkkel és kollégákkal megosztott információkat bizalmasan kezeljük. Az érzékeny adatok csak az érintettek beleegyezésével kerülhetnek megosztásra.
Példamutatás Saját magatartásunkkal példát mutatunk a diákoknak és kollégáknak. Az etikus viselkedésünkkel segítjük a közösségi normák betartását.
Szakmai határok betartása Egyértelműen meghatározzuk a pedagógusi és coaching szerep határait, és ezekhez következetesen tartjuk magunkat.
Folyamatos önfejlesztés Elkötelezettek vagyunk a tanulás és önfejlesztés mellett. Részt veszünk szakmai képzéseken, és keressük az új megközelítéseket.
Kérdezéstechnika alkalmazása Az aktív figyelmen alapuló kérdésekkel segítjük a tanulókat saját gondolataik és érzéseik feltárásában, valamint céljaik meghatározásában.
Építő visszacsatolás Kiemeljük a tanulók és kollégák erősségeit, miközben javaslatokat teszünk a fejlődésre is. A visszajelzések mindig támogató és motiváló jellegűek.
Együttműködés ösztönzése Minden érintettel partnerséget alakítunk ki, amely elősegíti a közös tanulást és a hatékony munkavégzést.
Reflexió ösztönzése Segítjük a diákokat és kollégákat abban, hogy saját tevékenységeiket értékeljék, tanulságokat vonjanak le, és ezáltal fejlődjenek.
A coaching szemléletű pedagógus szerepe nemcsak a tanulók, hanem a kollégák támogatására is kiterjed. Az etikus és támogató magatartás, a nyílt kommunikáció és a folyamatos fejlődés mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a pedagógiai munka valódi értéket teremtsen. Ez az iránymutatás segít abban, hogy magas szakmai színvonalon, egymást erősítve dolgozzunk közös céljaink elérése érdekében.
.