Az iskolaérettséget nem a kor határozza meg

Az iskolába lépés, az iskolaválasztás, az iskolaérettség egy igen sokszereplős jelenség. Részese a gyermek, aki megkezdi azt a bizonyos nagybetűs életet. Érintett a szülő, akinek nehéz döntéseket kell meghoznia. Jelen van az óvónő, akinek szerepe sajnos az utóbbi években jelentősen csökkent a döntés tekintetében, de épp ezért munkája talán még inkább felértékelődött.

S bizony nagyon is érintett az a tanító, aki várja leendő kis nebulóit. A résztvevők gyakran egymásra mutogatnak, mindenki azt keresi, hogy kinek kell a gyermeket felkészítenie az iskolára és hogyan. Sokat támadják az óvodapedagógusokat, mert „az óvodában csak játszanak”. Kritika éri a tanító néniket, mert túl nagy elvárásokat támasztanak a kis elsősökkel szemben. Valamint sokszor elhangzik az is, hogy bizonyos dolgokat miért nem tanít meg a szülő.  Ugyanakkor ez egy olyan összetett kérdés, amelyben a válaszok nem feketék és nem fehérek, de még csak nem is szürkék, hanem nagyon-nagyon színesek. Minden résztvevő egyben áldozat és „felelős” is.

Sok-sok cikk, írás, bejegyzés foglalkozik ezzel a kérdéssel, leginkább a tudományos oldalával. Én most nagyon is praktikus, hétköznapi helyzeteket, problémákat szeretnék bemutatni. Azokat a résztvevők számára nagyon is frusztráló helyzeteket, melyek létrehozzák az ördögi köröket, s melyek feszültséget szülnek az érintettek között.

Az iskolaérettség egy sokat hangoztatott és sokat vitatott kérdés. Maga a fogalom, ez az elnevezés máris nagyon elgondolkodtató. Érés… Egyszer minden megérik. Az ugyanazon a napon elvetett paradicsomtőről is hónapos különbséggel veszünk le érett, piros paradicsomot. Ha érés, akkor tehát ez egy folyamat. Azaz folyamatosan változik, aki decemberben még „zöld”, az szeptemberre lehet „piros”! Jelenleg a két véglet között minden életkorú gyermek megtalálható egy első osztályban: a már szeptemberben 8 éves és a szeptemberben éppen 6 éves is. És lássuk be, vannak olyan kis 6 évesek, akik gond nélkül veszik az akadályokat, a kezdetektől sikeres az iskolai életük. Míg vannak olyan 8 évesek, akiknek az első lépések is nehézséget okoznak. Tehát azt mindenesetre kijelenthetjük, hogy az iskolaérettséget nem az életkor határozza meg.

Cikkünk hamarosan folytatódik…..

Jánosi Ágnes

Gyógypedagógus, Tanulási Coach, Élménytréner

Hasonló cikkek

Iratkozz fel a játékos tanévnyitó gyakorlatokért!