Azokra, már több féle kifejezést, gúnynevet is hallottam, akik nem az íróasztal mellett tanul, hanem épp máshol! Lusta, csak bohóckodás – többek között ilyen és ehhez hasonló jelzőkkel illeték őket. Gyerekként ezzel úgy éreztük sokan, köztük én is, hogy kirekesztenek minket egy helyzetből, mert mi mások vagyunk. Vajon mennyien vannak még, akik nem tudnak vagy nem képesek a megszokott és előírt körülmények között ismereteket rögzíteni.
Nem is olyan régen egy szülő, azzal keresett meg, hogy nem érti a gyermeke miért tanul verset a fotelben, hanyatt fekve, lábát az égnek szegezve. Megszerette volna érteni a gyermeke működését, mivel furcsa volt számára az, hogy ő teljesen másként működik.
Nem neurodiverzitásról, vagy más hasonló jelenségről beszélünk jelen esetben. A gyermeknek semmilyen szakértői papírja nem volt, viszont hullámzóak voltak a tanulmányai.
Számos, a háttérben rejlő okot megvizsgáltunk, amelyből kiderült, hogy számára a napközis környezet nem lesz az ideális
Sokszor meg vagyunk arról győződve, hogy az iskolapad az egyetlen tanulási hely formálisan a diákok számára. Azonban ez nem minden esetben igaz. Többször írtam már szakvéleményt arról, hogy a diáknak miért nem való a napközis tanulás. Nem mindenki tanul ugyanabban az ütemben és gyakran előfordul, hogy elkezdenek beszélgetni ilyenkor a teremben. Ez a tanulókat nagyon zavarja. Szóródik ilyenkor a figyelem is, valamint más gondolatok is foglalkoztatják a diákot a tanulás helyett. – Mit gondolnak rólam a többiek, ha tanulok? Biztos kockának fognak nézni! – Ilyen és ehhez hasonló gondolatok fogalmazódnak meg bennük, amelyek blokkolhatják az optimális tanulást. Számtalan lehetőséget érdemes ilyen esetben megvizsgálni.
Órákig tudnám sorolni a listát és nem érne véget!
Számtalan tanulmány és tapasztalat is létezik arról, hogy mennyire különbözőek vagyunk. Több program és módszer is készült, köztük a mi Tanulási programuk is, melyet az Alternatív Képességfejlesztő Intézet Alapítvány szakemberei fejlesztettek ki. Rendkívül részeletes teszteket tartalmaz, amellyel gyermek és felnőtt egyaránt a saját ütemében fejlődhet.