Milyen a tanuláshoz megfelelő környezet?

Azokra, már több féle kifejezést, gúnynevet is hallottam, akik nem az íróasztal mellett tanul, hanem épp máshol! Lusta, csak bohóckodás – többek között ilyen és ehhez hasonló jelzőkkel illeték őket. Gyerekként ezzel úgy éreztük sokan, köztük én is, hogy kirekesztenek minket egy helyzetből, mert mi mások vagyunk. Vajon mennyien vannak még, akik nem tudnak vagy nem képesek a megszokott és előírt körülmények között ismereteket rögzíteni. 

Nem is olyan régen egy szülő, azzal keresett meg, hogy nem érti a gyermeke miért tanul verset a fotelben, hanyatt fekve, lábát az égnek szegezve. Megszerette volna érteni a gyermeke működését, mivel furcsa volt számára az, hogy ő teljesen másként működik. 

Nem neurodiverzitásról, vagy más hasonló jelenségről beszélünk jelen esetben. A gyermeknek semmilyen szakértői papírja nem volt, viszont hullámzóak voltak a tanulmányai. 

Számos, a háttérben rejlő okot megvizsgáltunk, amelyből kiderült, hogy számára a napközis környezet nem lesz az ideális

De mi lehet a háttérben?

Sokszor meg vagyunk arról győződve, hogy az iskolapad az egyetlen tanulási hely formálisan a diákok számára. Azonban ez nem minden esetben igaz. Többször írtam már szakvéleményt arról, hogy a diáknak miért nem való a napközis tanulás. Nem mindenki tanul ugyanabban az ütemben és gyakran előfordul, hogy elkezdenek beszélgetni ilyenkor a teremben. Ez a tanulókat nagyon zavarja. Szóródik ilyenkor a figyelem is, valamint más gondolatok is foglalkoztatják a diákot a tanulás helyett. – Mit gondolnak rólam a többiek, ha tanulok? Biztos kockának fognak nézni! – Ilyen és ehhez hasonló gondolatok fogalmazódnak meg bennük, amelyek blokkolhatják az optimális tanulást.  Számtalan lehetőséget érdemes ilyen esetben  megvizsgálni. 

Mire érdemes figyelni?

  • ha esetleg nehezen tanul a környezetet érdemes megfigyelni.
  •  fontos a napszak és akár az évszak is a hatékonyság szempontjából.
  • saját egyénre szabott módszerekkel, kompetenciák mentén fejlődés
  • milyen az ő személyes tanulási stílusa
  • megfelelő folyadék fogyasztás, (jelen esetben víz)
  • biztosan ki van zárva minden, számára zavaró inger
  • igényel-e mozgást, vagy csak stabilitást?
  • a zene segíti vagy hátráltatja a koncentrációját?
  • milyen érzelmi tényezők játszanak szerepet?
  • mennyire van szüksége irányításra?
  • milyen a motivációja, kitartása a tanulásban?
  • van-e célja azzal, amit tanul?
  • nincsenek esetleg megelőző negatív hiedelmek?

Órákig tudnám sorolni a listát és nem érne véget!

Számtalan tanulmány és tapasztalat is létezik arról, hogy mennyire különbözőek vagyunk. Több program és módszer is készült, köztük a mi Tanulási programuk is, melyet az Alternatív Képességfejlesztő Intézet Alapítvány szakemberei fejlesztettek ki. Rendkívül részeletes teszteket tartalmaz, amellyel gyermek és felnőtt egyaránt a saját ütemében fejlődhet.

Hol tudsz erről jobban tájékozódni?

Iratkozz fel a játékos tanévnyitó gyakorlatokért!